Tuesday, February 19, 2008

شد لحاف الشتا مالبرد


امبارح بليل بسمع اغنية محمد منير و السماعة في ودني و بفكر في كلمة كلمة فيها

بعد ما ادي و بعد ما خد بعد هد و بني و احتد

شد لحاف الشتا مالبرد

بعد مالف و بعد ما دار بعد ما هدا و بعد ما صار

بعد مداب و اشتاق و احتار

حط الدبلة و حط الساعة حط سجايره و الولاعة

علق حلمه علي الشماعة علق حلمة علي الشماعة علق حلمه علي الشماعة

فكرت في الشخص ده لقته كل واحد فينا بيدي و بياخد و بيشغل علشان يبني نفسة و بيحب و بيتغرب و بيشتاق في غربته لحبيبته و يستريح شويه علشان يكمل المشوار و هو اقوي

بس بيجيلو يوم بيحط الدبلة ( حبيبته او مراته) و الساعة(مبيهمهوش الوقت ) و السجاير و الولاعة(و لا حتي كيفة سجايره و المدخن اكتر و احد يعرف يعني اه سجارة)

علق حلمه علي الشماعة(حتي حلمه الي سعي ليه طول عمره وعاش علشان اجله) شد لحاف الشتا مالبرد

حتي الجو متشابه مع الكلمات و الواحد محتاج يشد لحاف الشتا مالبرد وخير ربنا يجعله خير

اني لقيت نفسي علي خشبة المسرح
بس معرفتش انا دخلت مسرحية كوميدية و لا تراديجية مبكية
كل مسأل حد ميدينيش جواب
الكل بيرتجل و هو و اسلوبه
الي بمثل الخير و الي بيمثل الشر
ديكورات انوار مؤثرات عروض رقصات مش عارف اتصرف الستارة مفتوحة
تعبت و زهقت خلاص مش لاقي دور امثله حتي
دورت علي اي فراغ في المسرحية مش لاقي
حتي دوري دور الابن الاخ الطالب مش لاقيه و لا لاقي نفسي فيه
مش لاقي ديكور بيت و لا لاقي ام و لاقي اب
مش لاقي ديكور مدرج ولا لاقي تعليم
حتي دوري كصديق مش لاقي حد بجد يستاهل اني اجيد تمثيلي علشان ارضيه
كل واحد بيعمل الي عليه و خلاص
زي ميكون و اجب و اتكتب مش حاجة حببها و بعملها بأديه

مش لاقي نفسي علي الخشبة ولا لاقي كرسي فاضي مع الجمهور كله بيتفرج و مبسوط و انا مش عارف هو مبسوط من ايه الي بيضحك من قلبه علي حاجة هايفة و الي بيضحك مجاملة علشان المفروض يضحك

و الي بيعيط من قلبة و الي بيعيط مجاملة علشان المفروض يعيط وسط كل ده انا اروح فين لا علي الخاشبة ليا لازمة ولا لاقي كرسي مع الجمهور اروح فين طب انا جي منين .......

يا رتني كنت في غابة علي الأقل كنت عرفت انا فين

انا اسد و لا قرد ولا دودة ولامين

كنت حعرف حجمي و طبعتي و مكاني الي المفروض الي زيي يكون فيه

بس للاسف طلعت الغابة اسمي من المسرح الكبير

http://www.4shared.com/file/48686181/9b01e541/_____.html

this link to download the song

7 comments:

shirry said...

اول زيارة واول تعليق
محظوظة انا
المهم بس انت علشان في لحظة اشبه باليأس حاسس انك ضتيع
انما انت لو وقفت مع نفسك شوية
وصممت تعرف مكانك فين اذا كنت علي الخشبة ولا المتفرجين
بس اكيد هتعرف تححد مكانك
وبعدين ما منير بيغني تفاريحي برضو ابقي اسمع لما النسيم او نعناع الجنينة
حلوة برضو وتحسسك بالانتعاش

raspoutine said...

بشكرك على الزيارة
وبشكرك على التعليق الجميل
مدونتك مميزة فعلاً
سعيد بمعرفتك
ايمن فاروق

dina said...

حقولك على حاجة..اولا الغنوة دى بالذات جامدة جدا..انا فاكرة السنة اللى فاتت و انا فى 2 ثانوى من كت كرهى لنظام الثانوية العامية فى العلمى بالذات فكرت احول ادبى و سمعت الاغنية دى فغيرت رأيى و فكرتنى بطموحى و اللى كان نفسى فيه

بس عاوزة اقول حاجة..ان فى حياتك انت البطل و اللى حواليك هما اللى بيلعبوا الادوار الثانوية دور الصديق و دور الاب و دور الام...انت بطل حياتك و انت اللى ممكن تعمل منها حاجة بجد.....فلازم دايما نتصرف على شيم الابطال
تحياتى للبوست الرائع

Mona Shereif said...

السلام عليكم
كتير اوى بنحس اننا مش عارفين احنا هنا ليه
جينا الدنيا دى علشان نعمل ايه

بس اوقات اكتر_هتيجى ان شاء الله_ ببقى واثقه فى نفسى وعارفه انا عايزه ايه
مش ببقى عارفه انا هبدأ منين بس هى بتيجى كده من عند ربنا

سيبها على الله

وصدقنى هيجى يوم وتضحك على كلامك ده وتقول : ياااااااااااااااااه سبحان الله بجد ، انا كنت كده ازاى؟


بس اسلوبك رائع
تحياتى

دينا فهمي said...

الأغنية دي فعلا بتنطبق على كل واحد فينا في حالة معينة بيلاقي نفسه فيها بالمللي
أغنية عبقرية

Anonymous said...

بحييك على مدونتك الجميلة و كلامك الي حاسة انه فعلا طالع من القلب
واضح انك في منعطف تاريخي في حياتك
لكن عفوا اسمحلي مش لاقي دورفي التعليم ماشي مش لاقي دور في الوطن ممكن رغم انك لو دورت حتلاقي كتير مش لازم تبقى وزير عشان يبقى لك دور الوطن ده عبارة عن عائلات كتير اتجمعوا بقوا قبيلة واتجمعوا قباءل كتير كونوا وطن
انت حاسس انك ملكش دور ابن او اخ .. طب انت حاولت اصلا... اكيد لا
لاني واثقة ان حتى لو افترضنا ان عائلتك الكريمة كل واحد في حتة و مشاغل الدنيا كتير حاول تلمهم حاول تقرب منهم حاول تحب الي بيحبوه و شاركهم فيه حاول تبدا بواحد واحد
انا حاسة انك عملي قوي
لو افترضنا انك عايز تعمل بيزنس مع حد و عايز تقربله حتشوف بيحب ايه و تجمع معلومات عن الي بيحبه
شوف والدك بيحب ايه او بيشتغل ايه و حاول تشاركه فيه حتى لو مش بتحبه حاول تجمع معلومات عن الاخبار الي بيتابعها و حاول تتناقش معاه
لو حد بيحب يتفرج على حاجة اقعد اتفرج معاه عليها
حاول تقعد مع والدتك و تحكيلها عنك اكتر حتى لو مش بتفهمك احكي في اي حاجة
لو اخواتك صغيرين قرب منهم و حاول تهتم بيهم و تشجعهم اكيد نفسهم في كدة و حيفرحوا بيك
لو اخواتك كبار حاول تجمعهم على اي حاجة بيحبوها يوم جمعة فيلم او مسرحية او مسلسل او حتى حاجة بيحبوا ياكلوها
حاول تحكيلهم عن نفسك ,اشغلهم بيك , اكيد هما كمان نفسهم في كدة بس مش عارفين يتواصلوا معاك
اكيد اهلك مش طاردينك من البيت عشان كدة مش لاقي دور
لو سعيت انك تلاقي دور جوه بيتك حتلاقي دور ليك برة البيت

ده غير الدفا الي حتحس بيه لو الدنيا ساقعة موت مش حتحتاج للحاف اصلا
انت سقعان حاول تنسج لحافك بايدك حتحس احساس تاني
عارف الي شدني للبوست بتاعك اني حسيت اني بقرا لشكسبير " و ما الدنيا الا مسرح كبير "
اتمنى انك تحاول تلعب دورك بجدية اكتر حتلاقي ليك مكان على خشبة المسرح و كمان حتلاقي حمهور محترم
عفوا للاطالة بس ده احساسي و تعليقي على بوستك الي طالع من القلب

t3ban said...

شيماء
بجد
انا من الناس الي من السهل اني اعترف ان المشكلة مني و التقصير مني و العيب مني
لأن محدش في الدنيا بياخد قرارته كلها صح حاكم كان ام محكوم
لو نسج لحاهي لنفسه مه برده حيبي وحيد
مش لازم يعمل كل حاجة بأيده علشان يعيش كدة حيمل و في يوم حلاقي نفسة وحيد برده