Thursday, June 5, 2008

ولا اعرف


أنا قلبي برج حمام هج الحمام سمه
أنا قلبي كان انسان هدر الزمان دمه
ولا يعرف معني الشفقة ولو حتي علي امه


حجات كتير عدت حوليا الفترة الي فاتت دي
كتيييير
بس لأول مرة خفت من نفسي
و خفت علي نفسي
حسيت اني حتي مملكش حبة شعرات
حسيت اني بسهولة اوي زي مببيع واحد صاحبي و في خلال اسبوع بنسي الملامح الأساسية في شكلة
بسهولة اوي ممكن ابيع بلدي
بسهولة اوي ممكن انسي ريحة هواء اسكندرية وطعم لسعة برد القاهرة و غروب الفيوم و الاسماعلية و حجات كتير قوي شدتني للبلد دي
اه سهلة قوي
انا اول حاجة فكرت فيها أهرب بجلدي و المتبقي من البرجين الي في مخي
دا حد شاري
ولا باقي علي حاجة
حصلي حالة من اليأس
مش من حال البلد لأ
الموضوع بقي متعلق بيا انا
ممكن الواحد يضحك علي الناس بس صعب قوي يضحك علي نفسه
بس لأ
انا بحبها
و بخاف عليها
بس هي الي بتبعني
كل منسالها حوار تطلعلي بحوار أصعب من الي قبله
بس انت كدة خلاص عايزة توصليني لايه
ابقي زي الي بيكرهكي و خلتيهم من كرههم يدمروكي
ولا زي الي متفرقيش معاهم بينوكي ولا يهدوكي
منت الي وصلتيهم لكدة
انت الي خليتيهم كدة دي عمايلك انت
خلي بالك! لا يجي يوم و متعرفيش تتصرفي
متعرفيش تصلحي الي كسرتيه فينا
كله الا لقمة العيش

بحبك مهما حصل




4 comments:

مجداوية said...

السلام عليكم

كويس انى أول تعليق
وآخر تعليق ليا
على الأقل الى أن يشاء الله


يا أنور وتعبان وتاعبنى
أمك مجداوية وصلت ليقين اننا فى بلد بتنهار ولا يمكن أن تسمع الموتى
واللى عايز يصلح يصلح نفسه ومن هو مسئول عنه
لكن ان البلد تتصلح ده عايز زلزله أو امر ربانى ومساعدة الهية عشان الناس تفوق

مصر يا أنور بتنهار والناس الكويسة بتهج منها أو بتكتئب وتموت كمدا
انت عندك حق تحس المرار ده
لكن انت شباب والشباب امل ولازم تسعى وكلها أرض الله واذا ضاقت هنا ربنا بيفرجها فى مكان تانى وحبها زى ما انت عايز لكن البلد بتخنقنا مش من الحب لكن من الاهمال والظلم والفوضى
احنا بنحبها وهى مبتحبناش بتحب ناس معينة بس
مش مصر اقصد الحكومة يعنى
لما الوضع يتغير يبقى فيه كلام تانى
لكن مش باين انه حيتغير للأحسن
البحر من امامكم والعدو من ورائكم
وربنا يلطف بينا

امك مجداوية سلمت نمر
وقررت الفرار بدينها
لأن فى يوم حاحتاج طوق النجاة من الطوفان اللى جاى ومش حلاقى أنا ومن أعول غير دينى ينجينى

أراك على خير ابنى العزيز
ودعائى لك الدائم بكل الخير وتأكد انى حتابعك من بعيد


والسلام عليكم ورحمة الله

t3ban said...

امي في الله
مجداوية
بجد انت عرفت تفكي شفراتي
هو فعلا المشكلة مش فيها هي عربية
المشكلة في الي سايقها
نفسي أعرف حيوديها علي فين ولا ناوي يخيش بيها في اه
أنا لازم اقول بحبها
و ربنا المسامح
باب بسمعه يقول
شر لابد منه
علي حجات كتير
بس لأول مرة اعرف هو بيقولها لأيه و علي أيه
وادينا مستنين
و حنشوف حنروح علي فين
دعائي ليمي و لبنتك ربنا يكرمها ان شاء الله من حيث لا تدري
بحب الدعوة دي قوي
و بحس بيها أوي في الزنقة
ربنا يكرمنا كلنا من حيث لا ندري

Anonymous said...

مساء الخير يااستاذ تعبان مع اني شيفاك زي الفل اهه مش عارفة من ايه تعبان

التمثال حلو جدا والخاطرة اللي تحته كمان

وفعلا زي ماقالت مجداوية مصر بتضيع والحلو اللي فيها بيسبها والوحش قاعد يخرب فيها

الله يكون فالعون الله اعلم احنا على فين رايحيين

بس عيزة من حضرتك طلب ممكن تديني الرابط بتاع الفيس بوك اتفرج عليه اللي كنت بتقول عليه عندي فالمدونة؟؟؟

t3ban said...

ثورة الخشن
ده الينك بتاع الجروب حتلاقيها اول صورة
http://www.facebook.com/group.php?gid=22485618080
و مش بعيد توصلك فن واال مع الزمن