Sunday, September 14, 2008

اسكندرية هي اسكندرية


انا المصري انا الكبير
انا الي لا بقع و لا بطير
انا الي متربي في حوريها
و شارب من مجاريها
انا الي لفيت ضوحيها
و برده رضيت بيها
انا الي عشقتها و حبتها
كأني كاتب عليها
اسكندرية
مكنتش ناوي اكتب في رمضان بس قريت مدونة بنيكة شاي
رجعتني لأيام ثانوي و الدروس
افتكرت ان مصر مش الدويقة و منشية ناصر و السلام 2000
و لا اسكنرية عزبة الرحمة و حجازي و الناس الي مش لقية تفطر في رمضان و بس
في وسط كل دول مصر لسة بخير
منهم و بيهم و عندهم ضحكنا و هزرنا و فرحنا بجد
لسة فيها عمو فؤاد و ابو نسمة وعم عباس لسة فيها رطوبة بحري و ريحة سمك الصيادين
لسة فيها تيسون لو خف جسمه كفاية اسمه و احجارة الكريمة في ليالي زمان في جليم علي البحر
لسة عبود ممامتش ولا حسن كوباية احتضر
لسة النورس فاتحة و الصباحي بتنزل شاي
لسة عايشة بدمها و ناسها
لسة بسمع ايووووووه من قبل مخش بحري
لسة فيها العجمي و البيطاش و الهانوفيل
لسة فيها ابوقير
و البحر الميت و جزيرة ويلسون و الحناطير
لسة اسكندرية اسكندرية
من ايام الأسكندر و هي اسكندرية
ليها لون تاني و ريحة تانية و شكل تاني و جو تاني
بمطرها بطينها ببحرها بقطرها بترعها بشورعها المتكسرة بعشوقيتها هي الاسكندرية
عمر ما العشوقيات نقصتها
ولا الأبراج زودتها و جملتها
جمال الأسكندرية في رحتها و لون سماها و لمعتها و ليلها و لسعة شتاها و حرارتها
جمالها كلها علي بعضها في تناقضتها
ولو لم اكن اسكندرانيا
مكنتش حتفرق معايا


36 comments:

Unknown said...

لقد ذكرتني في مدونتك فلك التحيه ولنا الشرف

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

im your favorite reader here!

Anonymous said...

i think you add more info about it.

Anonymous said...

ive done something here to have you a few cents!

Anonymous said...

when will you go online?

Anonymous said...

very awsome.

Anonymous said...

when will you go online?

Anonymous said...

wow, very special, i like it.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
3ala asm masr said...

أسكندرية دى غريبه أوى يا أخى
تلاقى الغنى فيها والفقير
ومهما راحوا شرم والغردقه ولا حتى سافروا بره حدود مصر كلها
تحس ان اسندريه دى ليها سحر تانى خاااااااااالص

Hannoda said...

أيووووه

كده آجي أتعرف على حضرتك تقوم واخد قلبي و مطره مني بالصورة حبيبة قلبي اللي انت حاططها
وألاقك بتتكلم على اسكندرية اللي واحشاني بقالي سنة

البوست جميل جدا

فيه حب واضح و كلام صادق جدا بس بيتقال بخفة دم

بس ازاي لو ماكنتش اسكندرانيا ماكنتش حاتفرق معاك

بعد كل الكلام اللي قلته فيها ده و مش حاتفرق مهعاك
ههههههه

تحياتي و إعجابي الشديد

وأشكرك على انك عرفتني بمدونتك

Anonymous said...

هذه زيارتى الأولى لمدونتك العامرة بالبساطة والصدق فتحياتى لك ورمضان كريم وتشرفنى زيارتك

RASHA said...

بوست وكلمات رقيقة وجميلة

Mona Shereif said...

انا بحب اسكندريه جدااااااااااااا
والحب ده كله من زيارة واحده بس
ادعيلى ازورها تانى وتالت ورابع ومليون
بجد حلوة اوى

صباح الصباح said...

انا كمان باحفظ فى ذاكرتى ايام لا تنسى فى الاسكندرية واعشقها حقيقة

Beram ElMasry said...

سيدتي سيدى
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ان شاء الله يوم الثلاثاء القادم 23 - 9 ساقدم عملا جديدا فى مدونتى ، ارجو من الله ان ينال منكم القبول ، فلا تحرموننى الزيارة والنقد والتوجيه
ولكم كل الاحترام والتقدير

t3ban said...

شمعون
الشرف لي انا

علي اسم مصر
ايون هي دي

hanoooda
منا مكنتش حعاشرها كدة و حاخد عليها
الشكر لله و لزوقك

t3ban said...

shasha
مفيش ارق منك ولا من مدونتك
يا فنانة

t3ban said...

sometimes
يا رب تزوريها علي طول دي تنور بيكي

ADMIN said...

i misss alex too much 1and hafe year out i will come soon

t3ban said...

and alex too miss u

NilE_QueeN said...

كل مكان فيه الغني والفقر
بس مشكلة بلدنا ان الفقر فيها بيزيد

على فكره انا لو لم اكن منصوريه لوددت ان اكون اسكندرنيه

NilE_QueeN said...

كل مكان فيه الغني والفقر
بس مشكلة بلدنا ان الفقر فيها بيزيد

على فكره انا لو لم اكن منصوريه لوددت ان اكون اسكندرنيه

عدى النهار said...

كل سنة وإنت طيب وعيد سعيد على الجميع إنشاء الله

مجداوية said...

السلام عليكم

كل سنة وانت بألف خير يا ابنى الغالى وعيد سعيد عليك وعلى أسرتك الكريمة وكل أحبائك وعلى أهل اسكندرية اللى فعلا مهما حصل فى مصر بتفضل الأسكندرية لها طعم تانى ونكهة تانية وسحر ملوش منافس

يا ريت تكتب عملت ايه فى رمضان السنة دى وقضيته ازاى ؟؟
تقبل الله منك الصيام والقيام وصالح الأعمال يا أنور يا تاعبنى وربنا يبارك فيك ويصلح لك الحال دايما وييسر لك كل عسر ويثبتك على الايمان بعد رمضان فتكون من الفائزين الأذكياء
بس انت لازم تاخد دورة لغة عربية انت اسكندرانى يونانى ولا ايه يا خواجه الأربى بتاعك مدشدشششش
لكن كله صدق وعشان كده بيدخل القلب ومعاه ابتسامة عرييييييييييييييييضة

t3ban said...

ماما مجداوية
مش قادر اصدق عنيا
حمد الله علي السلامة
و ربنا ميحرمني من طلتك عليا

ميّويه said...


اسكندرية ...يا سلام
الحمد لله بجد بجد إني منها
مش متخيلة نفسي من محافظة تانية
اسكندرية- لو تلاحظوا-هي المحافظة الوحيدة اللي(كل) مصر بتحبها
عمرك سمعت مصري بيقول بكره اسكندرية ؟؟؟!!!
استحاااااااااالة
وبالرغم من وجود بعض الأماكن مش اد كدة في اسكندرية بس معظمها حلوة و حفضل علي طوووووول احبها

جلال كمال الجربانى said...

أنا مختلف معاك فى أن أن جمال الأسكندريه
فى البحر وسماها ولمعتها وليلها
جمال الأسكندريه فى ناسها وكفايه أنك منها أنا لا أنكر أن للمكان عبقريه لكن العبقريه الحقيقيه هى البشر
وتحياتى لبشر الأسكندريه
وتقبل تحياتى ومرورى

عمرو said...

يااااااه
رجعتنى لأيام الكلية فى الشاطبى و بيوت الطلبه المغتربين فى شارع كانوب و البلفدير و شيجابى و الشيخ على
هو لسه الشيخ على موجود ؟؟ هههههه

t3ban said...

عمرو
الشيخ علي
ياااااااااااا
وجعت بطني
هاهاهاهاهاهاهاهاهاها
شكلك دايس

عمرو said...

كنت دايس يا ابنى و الله بس الكلام ده من عشرين سنه أيام ما كنت بأكسر اللوزه بسنانى هههههه

Anonymous said...

how can you write a so cool blog,i am watting your new post in the future!