Thursday, February 5, 2009

البحر بحري


حكالي جدي زمان عنك يا مصر و قلهالي
تربها عنبر ونيلها ساري و جاري
لايوقفو الزمن و ولا تجور عليه الليالي
عفوا
أنا ليا رأي تاني
رجعتلك تاني
يا سكندريتي
روتينك ليه شكل تاني
حتي جوك يوم برد بارد
و يوم برد هادي
و يوم برد جامد
و كمان أسكندرية مش محتاجة ابص علي نشرة أخبار
أنا اطلع أبص علي كام موجة
أعرف هي ناويه علي أيه
و زي كل يوم
مش كل يوم قوي يعني
حلفت مش حنزل من بتنا غير علي بحري
دا كان وعد و عدتو
لتيسون أن أخر حجر ليا في أسكندرية بأمضاءك
و أول حجر تحت أشرافك
مهيه ريحة بحر بحري
و سمك الأنفوشي ميروحش ولا ميحلوش من غير رصته
و كالعادة منذ نعومة اضافري نفس التريب الي بنقع فيه
نشوي السمك و نشتري الطواجن
و كل واحد يقول سمك
عربيتي لأ
لأ
لأ
و ناكل علي الرصيف احنا و القطط و بحري كلها
بس الأكل بيبقي ليه طعم تاني
و خصوصا لما يكو
ن شبانة موصي أشرف علي النار انه يعمله بواسير
و نروح نطفي الحريقة دي بواحد رز بلبن سادة واواحد مكسرات جلاتي فنليا من عند عزة
و نطلع بيه فلوكة ابو أيه نورماني الثالث عشر
و يقلنا لو كنتو بدروتو نص ساعة كنت طلعتكم مع الوفد الروسي
و هي أساسا بتاخد 5 بستر ربنا
و بعد نص ساعة أو بعد ميخلص السجاير الي معنا أيهما اقرب يقلنا البحر عالي
و ينزلنا عند فسحايت القلعة من ورا
نقعد علي الصخر وكل مرة يقلنا علي حكايه شكل عن القلعة اخرها النهاردة البلوكة الي مكتوب عليها المقاولين العرب
مكنش بيعرف عم قايت باي يفكر غير و هو قاعد عليها و نصدقه
و يقعد يحكي عن الانجليز و عن حكاوي جده عن الفرنسيين و الملك اطال الله عمره
و احنا مستمتعين
و نجيب في سيرة المدرسة و المدرسين والمدرسات الأحياء منهم و الأموات
طبعا ابو ريان و علي براد سوري وراط مبيتسبوش في حالهم
و الازم رامي و فاتح يختلفو علي نفس النقطه هل ابو ريان ربانا و لا بهدلنا و رمانا
و نتكلم في السياسة و الدين
و نعبر صور القلعة علشان نرجع و فاتح يتزحلق بس الحمد الله المرادي مفيش مفاتيح و قعت في البحر
و نرجع علي الشيخ و فيق و صواريخ
و نشتري علبة كولورتس و شريت انسوسيد من بتاع الأسهال من صيدلية الانفوشي
و نزف العرايس و زي كل مرة أبوصابر يوجب مع غزال و يخليه يرقص في الزفة
بس مش اي زفة
زفة اسكندراني في بحري
و يقع و يدحك الناس عليه
و علينا
و نطلع في الاخر شباب تيكي تيكي من الي بتورح و مبتعرفش تيجي
و نرجع علي كارلوس سيدي جابر نسهر لحد الفجر
و ننزل نقف علي كبري استانلي نزاول حسن براد بتاع الشاي و هيما حرنكش
و نصلي الفجر في القائد ابراهيم و برده نرجع نقف علي البحر
مهي دي اسكندرية
البحر

7 comments:

Unknown said...

(:

مجداوية said...

السلام عليكم

ربنا يحلي كل أيامك

وبلاش أقول مواعظ المرة دي

لفت نظري حاجتين

ان أول التدوينة كنت فاكراها زجل بس قلبت على تهييس

تاني حاجة تعليق الأخت اسراء

بليغ جدا


بس مش قادرة

مش قادرة أمشي الا لما أقول الجملة دي والا مكنش أمك مجداوية

سنسأل عن عمرنا فيما أفينيناه
لازم يكون عندك اجابة
غير دي

بمعني يكون اليوم التفاريح ده كل فين وفين وباقي الأيام تجاوب صح عن السؤال

وربنا يحلي كل أيامك يا أحمد يارب

t3ban said...

ماما مجداوية

عمري ما بزعل من المواعظ
أما عن التدوينة في فعلا زجل و لها باقي
و لو من وجه نظري
بس كأيب
مش في موود اليوم
كان ضرب في دماغي يوم امتحان الكوستس في الحسين أما عن اجابة السؤال فمن يسأل كي اجيب ويأمر كي يعبد مش مستني اجابتي
لأن اسم من اسماءه جل جلاله العليم
بس الحمد الله انا بدرس و بشتغل من و انا في اولي كليه
الي حد كبير بحاول انتظم في صلاتي
بفيد بلدي اجتماعيا ودينيا و ثقافيا
علي قد مقدر
هي فعلا احب الصالحين و لس منهم لعلي انال منهم شفاعة و اكره من كانت تجارة المعاصي و لو كنا سواء في البضاعة
لعل من هو له حق علي هو انا
فقد اكون غير ملتزم دينيا لكني اخاف الله
و استطيع ان افرق بين الخير و الشر
و بقتنع بالليبرلين و مش قد كدة الاخوان المسلمين
ممكن ده يكون وجه الاختلاف بس اختلاف الري لا يفسد للود قضية
بس بحترم كل الاراء و الناس و اسمعهم لأخر كلمة بحب و أشتياق
لاني خلقت كي استزيد
فلا مجال لوقت ضائك كي ازيد
اناني صح
:D:D:D

esraa

ماما مجداوية عجبها الكومنت بتاعك يبقي اكيد عجبني
بس انا مش فاهم احنا خدناها في
chat language it's smile
بس انا مبسوط اوي لزايرتك

Unknown said...

انت كنت في مبارك ولا ايه؟

t3ban said...

هههههههههه
انت رحت
صحابي كثير راحو
بس بيقلولي انه كان كومديا
كان نفس اتصور مع هرم مبارك
انت كنت هناك و لا اه؟

مجداوية said...

السلام عليكم

أنا رديت على كلامك في كلنا مقاومة وسامحني على التأخير في الرد لأني كنت مسافرة

أنا عشان أعذرك في تفكيرك الكوكتيل ده بأفتكر نفسي وأنا أدك أو حتى من كام سنة بس فاتوا فالانسان بيفضل يتقلب وينضج فكره ويتغير ده لأنه مبتداش على الحق من الأول ,وصدقني يا أحمد أحنا اتربينا غلط وربيناكم غلط مش قصدى بقصد أو احنا متعمدين ده لكن هى كانت موروثات ثقافية غلط متربناش على ديننا السليم فنشأنا معرضين لاستقبال أى تيار وأى فكر لكن الرجوع للدين الصحيح حتلاقي فيه كل حاجة لأنه منهج متكامل يعني دين ودولة وحرية وشورى وعدل ونظام حياة متكامل مفيهوش ثغرة لأنه منهج رباني لكن الأفكار اللي وضعها البشر ففيها نقص البشر وعيوب البشر فأنا الآن لا أنتمى ولا أقبل أى فكر أقل من الفكر اللي موجود في ديني بالفعل على أكمل وجه
لكن لأن الانسان مغرور فكان لازم يجادل ويحاول يمشي على هواه وبعقله

تعرف أنا بأجني ثمار هذا التخبط الطويييييييييييل وبحاول أصلح أخطائي في تربية نسمة وللأسف فيه حاجات لزقت محتاجة وقت ومجهود عشان أقدر أزيلها وأنا اللى وضعتها عندها بايدي لكن في المجمل الحمد لله رب العالمين بنتي بالرغم من النواقص دي تعتبر نموذج مشرف ومحترم للبنت المسلمة الى حد كبير وبالمقارنة باللى في سنها وباشوفهم حواليا بأحمد الله ليل نهار على عدم جنوحها زيهم

زى ما قولتلك في كلنا مقاومة الهداية من الله ولا نستطيع هداية من نحب والا أصبحت الدنيا جنة
ربنا يصلح لك الحال لكن انت مسئول أمام الله مسئولية مباشرة الآن فأنت لم تعد صبيا بل رجلا عليك تقويم كل ما تراه يحتاج الى تقويم ولا تركن للوقت ولا للعمر فخير صحابة رسول الله كانوا دون العشرين وهؤلاء كانوا بشرا مثلنا بل كانوا أشد فسادا لأنهم كانوا في الجاهلية فنحن أفضل منهم حالا كسلوك في ذلك الوقت وأفضل منهم أيضا في الثواب لأننا نصلح من أنفسنا دون وجود رسول الله بيننا مثلهم
الأمر فقط يحتاج الى اختيار وذكاء شديد في الاختيار
وقبل وبعد رغبة حقيقية في التغيير وهنا ستجد يد الله تمتد اليك
وستعرف الفرق
فاذا عرفت فالزم

مجداوية said...

السلام عليكم
انت فين يا تعبان وتاعبني ؟؟

مختفي ليه ؟ كل ده من أثر النقاش ؟ وسايب جروب المدونة من غير حراسة و ومن غير أب ديت,, ومكبر الجي ومعلي الدي خالص

سيبك أنا باهزر

طمنا عليك