Monday, July 14, 2008

سفينة نوح


مفيش حد فينا ميعرفش سيدنا نوح و لا سفينة نوح ولا قصة سيدنا نوح
بس مين فكر في عظمتها
لحد فترة قريبة كنت بعتبر سفينة نوح مجرد قصة بحب اسمعها لحين لأخر
لحد ما لأول مرة فكرت فيها
هو لولا سيدنا نوح مش كانت البشري انتهت؟
هو مش سيدنا نوح هو الي نقل الحضارة معاه علي السفينة دي؟
هو السبب في وجودي ووجودك دلوقتي
ايوة هو الي نقل الحضارة هو الي حط علي السفينة ذكر و انثي من كل مخلوق علي وجه الارض
هو الي واجه كلام الناس لما قالو في حد يبني سفينة في الصحراء بعيدة عن اي شط او اي مينا
قد كدة كان شخص متزن قوي مرن عارف هو عايز اه و ليه
و الأكثر من كدة ايمانه بالله سبحانه و تعالي
انه يكرث حياته لبناء سفينة ينقظ بيها البشرية
مكان ممكن يبني فلوكة و لا جي تي سكيت يتنقظ بيه لوحده ويمتلك الارض و ما عليها

يا تري ممكن نلاقي في زمنا نوح يفكر في الناس و ميفكرش في نفسه و بس
يفكر في النيل و الاهرمات و الاسكندرية و الاقصر و اسوان و مصر و ينسي كرسي مجلس الشعب و الحصانة و فيلا بورتو
يتري في حد حيكرس حياته بجد علشان يبني مصر ميبنيش عزبة ليه ولعياله و عيال عياله من بعده
يا تري في حد حتي حينفخ عوامة و يرمهلنا
بلاش
في حتي قيطان بجد حيقدر يرسينا علي اي مينا من موانينا
يضمنلنا بكرة و يحمينا و يرجعلنا جزء من كرمتنا
نفسي اعيش لحد مشوف نوح الالفية الثالثة
نوح الي بيفكر فينا مش الي يطلع علي كتفنا و يدوس علينا

15 comments:

Desert cat said...

لاء مفيش حج هيفكر فى كدا
علشان اللى سائد دلوقتى انا ومن بعدى الطوفان
انتهى عصر سيدنا نوح

t3ban said...

يعني مفيش فايدة

دعاء مواجهات said...

ياااااااة بجد الفكرة جميلة اوى

وانا نفسى فكرت فيها كتيير قبل جة

انا كمان بتمنى اشوف نوح الألفية التالتة دا لو اتوجد يعنى

قول ياررب

منتظراك

t3ban said...

مفيش مستحيل
بس يسبوه يبنيها
(السفينة)مش ينفوه

!!! عارفة ... مش عارف ليه said...

في بوست كنت قريته عند حد تاني وكان البوست عن كلمة ونص
بيقول فيه أن اخوه الصغير وعمره 9 سنين بيقوووول

مش كان سيدنا نوح خرم السفينة وريحنا

تحياتي

t3ban said...

ههههههههههههههههههههه
سيدنا نوح اسما من انه يخرم السفينة
لأنه لي رسالة عاش ليها جزء منها التعمير
و كمان قولي لأخوه الصغير الي عنده 9 سنين
اهم جم الي فجروها
بس يتهيألي مش ريحونا

مجلة الأم الصغيرة said...

عجبنني طريقة تفكيرك
بس صعب أوي نلاقي نوح الأيام دي على الأقل كنا لاقينا صلاح الدين وللا إيه؟

تحياتي لك

NilE_QueeN said...

طموحك ف ظهور نوح الالفيه التالته جميل

بس انا مش شايفه علاقه بين الربط بين سيدنا نوح وطموحك لتحسين الاحوال ف مصر

سيدنا نوح كان نبي واللى قام بيه كان بوحي من ربنا

مكانش هوي او فكره من عنده

بس صدقنى لسا فى فايده
منني الحياه مستمر ف الانخفاض انتظارا للصعود بقوه

سنة ربك ف خلقه

ستات موجوعة said...

أول مره اتأمل فكرة انه لولاه مكناش احنا

وقفه متميزه منك

ربنا يلحقنا بيه في الفردوس الأعلى

د/اجدع بنوته said...

نوح عليه السلام

وم قبله ادم عليه السلام

وم بعدهم عيسى عليه السلام

وسيدنا محمد صلى الله عليه وسلم

والصحابه

كل دول .. بس لو ف حد باهدافهم

دلوقت

كانت الحياه بقت حاجه تانيه

t3ban said...

عارفة....مش عارف ليه
كنت زمان ايام مظاهرات فلسطين
كنت بسمع الناس بيرددو
اين انت يا صلاح الدين
بس للأسف
مظهرش وراحت فلسطين
من ساعتها و انا خايف انادي

t3ban said...

nile queen
امل طموحي المفروض يكون في كفايه

t3ban said...

ستات موجوعة
لله الأمر من بعد و من قبل




د اجدع بنوتة
حمد الله علي السلامة
ده قضاء الله

Mona Shereif said...

والله يا ناس انا عندى امل كبير اوى
اكيد لسه فيه نوح
وكمان صلاح الدين
ومحمد الفاتح
فيه ناس كتير والله
وان شاء الله بكره اجمل
ادعواااااااااا انتو بس
الدعاء بيغير القضاء بإذن الله

بس يارب يبقى عندى الامل ده كمان كام سنة قدام علشان بس اعرف اعيش

t3ban said...

يا رب