Friday, April 4, 2008

ضاعت مني أزازة المية والطيارة مش راضية تطير


مكتوب عليا منام
احزان ورا احزان

حياة بلا احلام
وعمر ضايع كمان
لا دنيا تضحك ليا

لا ايد تحن عليا

ولا حتي قلب صغير في يوم يحس بيا
لا عتاب علي الايام
ولا شكر للاوهام
خلاص منا اتعودت
أخاف من الانسان

الي كان
جوعي علي اديه
و عرقي راح ليه
و عمري لو ضاع هدر
حيبقي السبب فيه

مستني منه كلام
حتي لو كان ملام
المهم
أعيش أنسان
فكرت كتير في التغير لحد ممليت
للأسف مش لاقي حل
سعات بضرب نفسي بالجزمة أني متابع البلد
و متابح حالي و حال جراني و أخواتي

حتي البحر الي صاحبته و أمنتله علي اسراري
بيكرهوني فيه

بيقولولي بكرة ينط علي بتكم و خربه بالي فيه
سألت ليه
قالولي اللسنة الي علي البحر الي انت فرحان بيها وبتتمشي عليها
هي الي ضيعت شط اسكندري و كلت أراضيها
مد مد مد
مفيش جزر
لا لاقين عيش
ولا لاقين شغل ولا لقين الأهم راحة البال

اسرائيل من الشمال
و فقر من جوة و امريكا من برة
أنا مش حعاتب حكومة ولا حعاتب نظام

أنا بعتب علي بابا و ماما الي بدل ميسوبلنا ورث نتمتع بيه
بيخدو حقنا في خير بلدنا و تبيعوه لعدونا وعدو المسلمين

بدل متعلمونا السباحة و الرماية و ركوب الخيل

بدل متعلمونا الاستثمار و الصناعة و التجارة
بتعلمونا الأضراب و الثورات الهمجونية الغير منظمة
بدل متبنولنا بيت نتحمي ف
يه
بتخربوه لحد متغورو منه و تسبوهلنا نموت تحتيه
لحد امتي حنفضل نسكت
ولحد أمتي البنج حيفضل مخدرنا
ما يتعدلوهلنا يا تبعوها بالمتر و مش عايزين حقنا
يا تعدلوها يا تهدوها بأيديكم وتسبونا نبنيها علي مزاجنا

متبوظوش و تقلولنا اعدلو
متجبولناش نكسة وتقلوننا نتنحي
احنا ساكتين وحنفضل ساكتين

علشان أحسن حاجة عرفتو تعلموهلنا
الصمت





20 comments:

موناليزا said...

بجد بجد براااافو
الكلام قوى جدا واحلى مافيه واقعيته ومصداقية التعبير وياريت اى مسئول يقرأها وخصوصا الجزء الاخير
بالتوفيق دائما

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
مجداوية said...

أظن ده مكانه انى أقول ألف مبـــــــــــــــــــــــــــــــرووووووك
بس مقولتش انت فى كلية ايه؟؟ألف مبروك وعقبال كل سنه
صمت ايه اللى انت اتعلمته ما انت زى الفل أهه وقولت كلام كبير أوى وهذا ما جناه على أبى ,,صحيح احنا بنحمل أوزار وأخطاء اللى حكموا مصر من أيام توت عنخ آمون ,,عادى طالما مصرى عايز تعيش فى بحبوحة من العيش حلوة بحبوحة دى !!! كنت كون اى حد غير انك تكون مصرى ,,قدرك بقى هو فيه حد بيختار أبوه وأمه ,,ما علينا سيبك انت افرح بنجاحك وربنا حيفرجها وأول فرصة تجيلك تسافر وتحسن واقعك اللى معرفناش نغيره لا بالصمت ولا بالكلام ولا بالطبل البلدى
بس العنوان جامد وعندى عنوان تانى
ازازة المية ضاعت منى وصباعى مدوحس والجزمة ضيقة والرطوبة عاليةو حاجة تخنق ,وايه رأيك فى العنوان ده هههههههه
والله انت ملكش حل بس انت اللى مش اللى عارف قيمة خفة دمك دى
ألف مبروك وعايزة الحلاوة
عيال آخر زمن حتاكل عليا الحلاوة
وشيل الفيروس
سلام والناجح يرفع ايده

t3ban said...

monaliza
مسئول
ممممممممممممممم
يمكن علشان يكلم بابا ااااه

مجداوية
الله يبارك فيكي
أنا في 3 تجارة
ومش حكتبلك
accounting department
هي تجااااارة مع تضخيم التاء
و بالنسبة للحلاوة
الي ملهوش غير في ماما
نلهوش خير في حد
أأمري و أنا أنفذ
بالنسبة للسفر والهروب برة البلد
أحب أقول حاجة أكيد عارفاها
مصر (شرف)لا يمحوه الزمان
لو رحت فين حبفضل مرتبط بأسمي أسم المصري
و كمان أنا أيه الي يحولني لاجيء و بيتي وسط أهلي مفتوح
لو علي بابا ماما أنا أستحمل
مسيرها تروق وتحلي

مجداوية said...

مش باقولك مش مقدر قيمة نفسك
كلامك صح جدا
المصرى فى الخليج بيتلقى أسوأ معاملة من بين كل الجنسيات الا طبعا ذوى الكفاءة المتميزة والخبرة ,,لكن كلها أرض الله ومن حقك لو ضاق بيك الرزق هنا تدور عليه فى اى مكان على الأرض لأنها أرض الله مش ارض حكام فلان أو علان
وبرضه دايما اقول لو عايز تسافر متروحش ومعاك احساسك بالل وكسرة النفس واحتياجك المرير للشغل عندهم ,,لازم تلاوح وانت رافع راسك وعزيز النفس الى أبعد حد عشان لا يتجراوا عليك
يعنى اتعنظ عليهم يحترموك

انت قسم محاسبة؟,وأنا لى ثلاث من اخواتى خريجين تجارة كانوا بيحقدوا عليا لما بيلقونى بأذاكر ملزمة عشرين صفحة ايام الكلية وكتبهم عايزة شيال يشيلها من ضخامتها
ربنا معاك ويعينك وينجحك دايما
الحلاوة اللى انا عايزاها انك دايما تكون مسلم كويس وتشرف الاسلام بأفعالك والتزامك وحبك لله ولرسوله يبقى فعل ويبقى نية
هى دى الحلاوة كلها

مجداوية said...

انور وتعبان تعلى اقرا البوست الجديد وقولى رأيك

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" said...

السلام عليكم

الاول التعليق اللي قبلي اوعى تفتحه ولا تفتح هير لانهم الاتنين فيروس
ربنا يستر واحذفه
ثانيا الف مبروك
بس على فكرة بلاش الصمت اتكلم واتكلم مع ان ساعات الصمت ابلغ بس ايامنا دي لازم نتكلم



انا رديت على حضرتك عندي وانا جاية اعتذر عن اي اساءة غير مقصودة فعلا
وباقول لك اوعى تزعل مني لحسن انا اللي ازعل

تحياتي

Bongo said...

very nice blog n post

liked it as a whole :D

my first visit n isa not the last

t7yaty

الفارس الملثم said...

بداية كلمات جميلة اوي بجد

بس بالنسبة لكلامك حقيقي انا زهقت من زمان وبطلت اتابع الاخبار زي الاول , لان الواحد بقي كل ما يتابع اللي بيحصل في البلد وفي خارجها بيشحن غضب بلا طائل لان محدش اياخد رايك ,..

انت بس اتكلم زي ما انت عاوز واحنا انعمل اللي عاوزينه , طبعا لو كلامك مودكش مكان تاني ..

تقبل مروري يا انور

t3ban said...

bongo
بيتك ومطرحك

الفارس الملثم
الكلام الصح و الي مبيأذيش حد مبيوديش أماكن
متشكر جدا لممرورك

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Rain man said...

و الله فطست على نفسي من الضحك من صورة الرغيفين
كان حقك تكتب تحتهم
سهم بيشاور على الرغيف الصغير و بيقول
دي صورة للرغيف و هو عنده اتناشر سنة
و سهم بيشاور على الكبير و بيقول
و دي صورة لنفس الرغيف لما كبر و بقى عشرين
لان غالبا الغيف ده مش هيتاكل ابدا

t3ban said...

rain man
لو كانت مسابقة أحسن كومنت علي صورة
كنت عطتهالك

.....................
و انا مالي يا عم
هما الي قالولي
علي فكرة رغيف العيش بقالو كام يوم كبير كدة و ملحلح
اه ولونه ابيض وجميل
وصلت لدرجة اني بكله حاف
اه ده بجد و الله
شكلها حتروق وتحلي

MAKSOFA said...

يادي النيله ، أنا موش ناقصه أكتئاب

Esraa Hamed said...

بجد كل مرة بزور مدونتك بيزيد اعجابي بيها و بكلماتك جداااااا

احنا فعلا بقينا مش فالحين غير في الصمت او يمكن في الكلام اللي زيه زي الصمت

ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم

تحياتي ليك و لمدونتك الرائعة

مجداوية said...

ايه يا تعبان مريح ليه ؟انت تعبان أوى كده
مختفى ليه ؟تكونش اتقبض عليك بتهمة التعب ولا عشان بتاكل العيش حاف لازم بغموس عشان ده مدعم ومن قوت الشعب ؟

t3ban said...

مكسوفة
و الله ما قصدي

اسراء أحمد
بجد ربنا يخليكي علي كلامك الحلو وميحرمنيش من زيارتك


ماما مجداوية
ابنك كبر وبقي مشغول
أنا آسف بس بجد أنا مرتبط بموضوع كدة من السبت الي فات لأ الي قبله و أن شاء الله حيخلص يوم الأربع
ربنا ميحرمني من سؤالك يا رب ودعواتك

shaimaa samir said...

كلماتك واااااقع اليم
احييك عليها

مجداوية said...

يا تعبااااااااااااان وانور

ايه يابنى الصورة دى
وقافل التعليقات ليه فيها
مش فرحت بالتاج أوى فين الاجابات؟؟

ممكن تشرح الصورة لو سمحت

t3ban said...

كنت بهذر
وممكن تعتبريها كذبة ابريل معني مبحبش الكذب

الصورة
الحجر في حد ذاته شيء صامت
مبيتأثرش بحاجة مبيتوجعش مبيتألمش
و لا بيحس بحاجة
و الأهم فيه انه ممكن يطلع منه أشكال كثيرة(النحت)بس ده لو علي ايد فنان
أما علي لو علي أيد شخص ثاني فهو بيتشكل علي شكل الصدمة
يعني أرميه و انت وحظك و هو وحظة حيبقي شكله أيه
هنا بقي الحجر علي شكل أشخاص بمختلف الاعمار
الطفل الشاب الكهل العجوز
و في وضع ميتين
يعني الحجر ميت
و لو خدت بالك من وضعه كميت تلاقي مفهوش نظام
يعني كلب و راح
متساب زي مترمي
التعليق تحتيها
الأبتسامة أفضل من البكاء,الصمت أفضل من الأنتقاد,الحركة أحسن من الموتو تذكر الحدث
والعنوان بداخل ذاكرتي
شكرا لسؤالك