Sunday, March 30, 2008

سيد درويش زوروني كل سنة مرة


سيد درويش
ذلك الفنان الذي لن ولم يمحي اثره الزمن
الذي لم يكن فقط موسيقار عبقري بل هو ايضا أحد رواد الحركة التنويرية الذي عاشت بهدف واحد
مستقبل اجمل وأفضل لمصر
مش حننسي انه كان حشاش
ومش حننسي انه كان فلاتي من الدرجة الأولي
مش حنكر اني بعشق غزله في قرش الحشيش
يمكن يكون بيعوضني مزاجه الي عمري مجربته
مش حنكر تصريحاته عن جسد المرأة
مش حنكر انه قال اوعي يمينك
مش حسدق حد غيره في ايه العبارة
مش حلاقي حد احسن منه يفكرني اشد الحزام زي ميكون عايش معانا
مش حسرح غير في اهو ده الي صار
مش حتنطط غير في دنجي دنجي
مش حقف غير بقوم يامصري
مش حفرح غير بالعزوبية
و الحلوة دي وزروني كل سنة مرة وبصارة وطلعت يا محلي نورها
و نشيد بلدي الي ياما رددته كل يوم الصبح وغيره من عبقرياته
الراجل ده بالحشيش وي وي وي
عرف يقف قدام عدو صريح
بمدفعه و جيشه علي ارض مصر
غيره اخرهم يعملو اوبرت ولا يغنو مشربتش من نيلها
و يروحو امريكا يولدو هناك علشان الجنسية
امبارح كان الاحتفال السنوي لذكراه
شرفني اني اروح وسط اهله وناسه كوم الدكة علي اقرب نقطة من بيته ومن غرزته الي ياما شد فيها وطلع ابداع غنائي و نضالي
مش يهمني هو كان ايه انا مش ححاسبه ربنا الي بيحاسب
يهمني هو عملي اه
الفن رسالة و مش اي رسالة رسالة قوية
الحفلة كانت في الشارع زي اي فرح بلدي
شميت فيها ريحة اسكندرية وشربت كوباية شاي في قهوة في حواري حواري كوم الدكة
و سمعنا اغانيه باصوات جديدة بس لسة فيا ريحته العتيقة الي عمر الزمن ميمحيها
ده لينك سيد درويش علي الويكبيديا
يا ريت نعرف عظمة شخص عاش 31 سنة
عرف يعمل الي غيره معرفش يعمله في 60
من حب وعطاء ودعاء
الله يرحمك يا شيخ سيد
يا ريت ندعولو بالرحمة لأنه ميستهلش غيرها
و ربنا يكرمنا بسيد جديد يهون علينا ويصحنا


8 comments:

مجداوية said...

اولا اوعى تفتح التعليق الموجود ده عشان فيروس بتاع كازيلار ده

ثانيا اعذرنى مش حاعلق على البوست الجديد عشان متزعلش منى
الموسيقى حرام

t3ban said...

مبدأيا انا مش بتكلم علي الموسيقي بشكل ديركت
و ثانيا احنا اتعلمنا الحرية علي ايد حضرتك وكل واحد ليه الأحقيه في فكر
و ثالثا انا عمري مزعل من ماما
يارب هي متزعلش مني
رابعا بقي
كفاية سؤالك عليا

bastokka طهقانة said...

تعيشي و تفتكري

سمراء said...

سيد درويش هو العبقري اللي افتكر كل فئات الشعب الموجودة في وقته هو اللي غناي ليهم هو اللي غني لمصر احلى كلمات هو اللي غني للحب احلى معاني هو اللي لما بسمعة بحس بكل واحد ماشي في الشارع في عصره
سيد درويش اسطورة مصرية
كان مصري
مش ممكن حد ينساه
سمراء

t3ban said...

طهقانة
كان ولا كل الرجالة ياخلتي
كان مسترنا
كان مظبطنا
الله يمسيك بالخير يابو سيد

سمراء
في النهاية كان انسان بما تحتويه الكلمة

Sara Swidan said...

أنا كمان كنت هناك .. و تقريباً الصورة اللي إنت واخدها .. أنا أخذت زيها و تقريباً على نفس المسافة .. يا عالم .. ممكن نكون كنا واقفين جنب بعض ..


صدق اللي قال : العالم قرية صغيرة ..

:)

فرصة سعيدة

مجداوية said...

تعبان وأنور أو أنور وتعبان
الحرية احنا فاهمينها غلط أقولك حاجة ومتضحكش مفيش فى الدنيا حرية نهائى حتى لى كنت فى جزيرة لوحدك برضه ممكن تصحى غصب عنك على صوت طائر او على نور شمس أو رخة مطر ,,مفيش حرية فى الدنيا احنا متخلقناش عشان كل واحد يطبق فكره الخاص وحريته الخاصة احنا اتخلقنا عبيد لله عبيـــــــــــــد وعبوديتنا لله بتنجدك من عبودية البشر وعبودية النفس حريتك ان شاء الله تتحقق فى الجنة وعشان تبقى حر هناك لازم تبقى عبد هنا وعبد طائع والموسيقى حـــــــــــــــراممممممممممم
أنا أفضل طبعا أكون عبدة فى الدنيا وأكون حرة فى الجنة مش العكس زى معظم الناس ما هى بتفسر الحرية عبودية الدنيا لله مش محتاجة منك غير يقين فى حرية الجنة وانت متحسش بأى قيد فيها لكن عدم قدرتك انك تتخلى عن أى عادة فى الدنيا زى مثلا السجاير و سماع الموسيقى والأغانى والأفلام دى هى العبودية بعينها ,,فهمت حاجة ؟؟؟
ربنا يصلح لك ولى الحال دايما و لا يحرمنى من أمومتى لابنتى ولك ولكل اللى فى سنكم احساس جميل جدا ان الواحد يكون أم لجيل بحاله ,,بس اجيبلكم عيش منين

t3ban said...

سارة سويدان
الحفلة كانت جامدة والاجمد كان جوها كوم الدكة و حوريها و اتمني انك تكوني استمتعتي بيها زي منا استمتعت


ماما
انا بحس بحريتي من كلامك
يكفي انك عارفة اني بسمع اغاني وسيباني كدة من غير علق ولا تعذيب
ولو أتكلمنا عن العبودية و عن الأنسانية
طب خدي دي
مفيش ما يثبت ان الأنسان مش كامل
الأنسان كامل
أه
الأنسان كامل بأخطاءه
اخطاءه هي الي بتديلو طابعه وطعمه
هي الي بتدي الحياة معناها
الصراع الداخلي بين الخير والشر جوايا
انا في رأيي اصعب خطأ اخاف اني اتحاسب عليه
هو اني ااذي حد
لكن ااذي نفسي او اعمل حاجة مش صح قوي
انا الي حتتحاسب و انا الي حتسأل
مبحبش ابقي تحت رحمت حد
و يا يسمحني يا لأ
لكن انا اذيت نفسي
في النهاية انا
و ربنا رحيم بعباده