Wednesday, March 12, 2008

حملة حماية د عمرو خالد


مدة الحملة خمس اسابيع
يا ترا حنقدر نعمل حاجة
مع عمرو خالد
اظن
المشكلة ان هدف الحملة بعيد كل البعد عن الحياة
مينفعش نعالج المرض من غير منقدي علي الفيروس
طب قدامنا 5 اسابيع كل المدمنين بقو زي الفل
طب بعد الخمس اسابيع
ما التجار و الديلرز زي مهما
بالعكس اقتصاديا انت ممكن تعمل نقص في الطلب علي الحشيش مما يقدي زيادة في العرضحيروح عاملك انخفاض في السعر وعييش وكانك يا ابو زيد ما غزيت لغية ما يوصل لسعر التوازن تاني 10 جنيه للتناية و 30 للؤية حسب اخر قائمة اسعار لهاني الونش.
فتفتحلهم عملاء جدد نتيجة لأنخفاض السعر و اكيد كل الي عندك مش حيرجعوا تمام دا الكيف ربنا ميوريك زله فحتمال تفتحلهم سوق اكبر
لازم مكافحة المخدرات او وزارة الداخلية كمان تتحرك زي دبي و مكتب الأمم المتحدة لمكافحة الجريمة والمخدرات
طب ممتاز ان المجتمع المدني يتحرك
بس مش ينفع لوحده لازم ادارة مكافحة المخدرات (مصر) علشان تبقي اقضيت علي حبة من الديلرز علي الأقل
الي عاملين زي النمل
انا مرة ايام المدرسة واحد صاحبي قالي تعالي معايا حعملك زيارة ميدانية يوريني فيها اهم معالم الأصعي (مقليش حجبلك شوكلاته) المهم نزلني معاه الاصعي هو من هناك
دي حتة معروفة اوي في الاسكندرية منبع من منابع الهاش
المهم اول منغمرنا في المنطقة مبدأيا الشوارع تعدي اثنين عافية و طول منا ماشي "عندي سنف يستاهل سدرك ازعموم" صاحبي دا تابعي ابيصي
الناصية او العمارة الي بعديها"محدش حيديك بسعر زي ده أرفيئي" صاحبي دا تابعي امفرمة
بيتباع زي الحضار في السوق فسألت صاحبي
هو ازاي بيبيعو كدة مش خايفين
قالي الظابط الي يخش هنا يفرمطو أمو
و فعلا مينفعش حد يخش حلها تتهد علي فيها مفيش خطة حرب تقدر تفتح ثغرة للقبض علي واحد منهم الالعن الي يخش لوحدة ميعرفش يطلع مغارة ما بعدها مغارة
كدة الآفة زي مهي دي تجارة و تجارة كبيرة و عندهم تعويرة الوش مفيهاش معلش
انت بتحارب تجار مخدرات مش بتوع دهب في الزنئة ياعني اخاف علي دكتورنا كمان ليعملوها معاه
انا حابب اوي اني اشارك بس
محسش اني بنفخ في قربة فيها فتحة وهي التجار
بس انا برده حشارك بالي اقدر عليه لأن اكيد دكترنا فاهم عنننا و عارف هو حيعمل اه

13 comments:

رئيس جمهوريه نفسى said...

للاسف الشديد مصر بتستهلك بما يوازى 10 مليار جنيه سنويا مخدرات وحملات التوعيه مش كفايه وللاسف فى نقص فى مصحات علاج الادمان وبقى الهروب للمخدرات نوع من انواع الهروب من الواقع وللاسف شباب كتير بيضيع نتيجه المخدرات
----------------------------
ملحوظه ياريت تشوفى توضيحى على تعليقك على بوستى الاخير

MR.TITO said...

انا معاك فى الحملة والموضوع بس معترض على صاحب الحملة نفسه اللى هو (عمرو خالد) لو عاوز تعرف ليه يا ريت تراسلنى وانا عندى كل البراهين والادلة على رأيى .

و... تحياتى

Mona Shereif said...

يارب بجد نخلص من السموم دى بقى
اللهم امين
وربنا يقدرنا على اننا نوقفها
موضوعك مهم جدا
شكرا على تنويهك ليه
وشكرا لاستاذ عمرو خالد
والله بجد فرحت اوى لما لقيتك كاتب عنه
وانا من اسبوع تقريبا كتبت عن معز مسعود
ولقيت باربى كاتبه عن مصطفى حسنى
ما شاء الله التلاته بحبهم جدا وبحترمهم جدا جدا جدا
جزاهم الله خيرا عنا اللهم امين
وجزاك مثله ان شاء الله

تحياتى

الفارس الملثم said...

انت عارف هي فكرة الحملة تعتبر شئ ايجابي ومفيد جدا خاصة لبعض الفئات في المجتمع اللي بتعاني من حالة خواء روحي بس الاهم من الحملة حل مشكلات الشباب الكتير اللي بتحليهم يستسلموا للادمان , يعني مثلا اوقات الفراغ الكبيرة اللي هي نتيجة تفشي البطالة طبعا غير مشكلات عدم توفر الامكانيات المادية للزواج وغيره

تقبل مروري

مجداوية said...

معلش مع احترامى يعنى لصاحبك اللى صحابه مفرمة وهون وساطور دول ,,مش تنقى أصحابك يا أنور ,,المهم مقولتش حتشارك ازاى فى الحملة ؟حتبلغ على صاحبك وصحابه ؟
بص يا بنى الموضوع أكبر من حملة ,,الموضوع عايز تطهير المنابع من فوووووووق,, الديلر دول موجودين بمعرفة الحكومة ومنهم مرشدين وبيضحوا بكام واحد منهم عشان الباقى يعيش زى وفاء النيل كده اومال الفلوس اللى ماليه البلد دى منين يا أنور,, دول مافيا يابا ,,,مش تصحصح كده,, الحلو فى اللى كتبته انك عايز تشارك وده يدل على انك انسان طيب وكويس ,,لكن الموضوع أكبر منى ومنك ومن عمك الدكتور عمرو خالد ,,صباحين وحته وتجيب الفلوس تاخد الوله متجبش الفلوس مش حتشوف الوله

t3ban said...

mr tito
د عمرو خالد من اقوي و افضل الشخصيات الي قلبي لعدة اسباب منها
الراجل ده عرف يجمع ناس كتير حوالية واكتسب حب وشهرة عن طريق الدعوة الأسلامية
نش الأغاني و الأفلام الي مش مية مية
عرف يطلع طاقات من شباب في فترة صغيرة جدا
عرف يجمع تبرعات
عرف يرسخ مضمون الأسلام ومظاهره
عرف يخاطب جميع انواع الشباب علي اختلاف عقولهم وشحصيتهم واتجاتهم وبيأتهم
عمل حجات كتير قوي تفيد مصر و الأسلام
من الأخر انا وبحط خط تحت انا
في رأيي و مش رأي حد تاني
عمرو خالد قبل ان يكون داعي اسلامي أو رجل دين
فهو داعي اجتماعي
ركز علي اخلاقيات الأسلام في نمو اي مجتمع
وحبة دين و سيرة صغيرة
حتي كلامة عن رسول الله اخلاقة ومواقفة وليس ترسيخ للأسلام بعينه
لذلك انفرد علي عرش لم يسبقة احد عليه وهو حب الناس واحترامهم له

t3ban said...

الفارس الملثم
مشاكل الشياب ليها اتجاهين
واحد حيقلك طب مفي زيهم كثير و متجهوش نفس اتجاههم ميشتفلو و يكدو و يتعب
و اتجاه ثاني ده عايز خبير اقتصادي يظبط البلد الاول
....................................
مجداوية
هههههههههههههههههه
الحمد لله انا عندي ما لا يقل عن معدتش قبل كدة
بس علي سنسي ده الحمد لله
بس ربنا اكرمني بالتعامل في اماكن كثيرة جدا مع اختلاف اتجاهتها
جمعيات خيرية
تريننج في اماكن كثيرة و كليرة بتضم عدد مهول من الأشخاص كلهم و الحمد لله اعرفهم
و اتعاملت معاهم
الحمد لله انا واثق جدا من نفسي في موضوع الدرجز ده
و عارف اني باذن الله و هدايته ليا و دعواتك ودعوات امي
مش حقع فيه ولا مرة حتي تجربة بالرغم اني مدخن
بس في حجات في حياتي عاملها بلوك
و بلك جامد قوي منها الدرج
مش معنا انه صاحبي يبقي متربين سواء
ومش معنا ان قلت مش متربين سواء يبقي بستعر منه
صحابي الانتيم المقربين الي بقعد معاهم او بشفهم علي الأقل مرة في الاسبوع فيهم الي بيشرب طياري و الي كان بيشرب و الي شرب مرة
و سعات بيشربو و انا قاعد معاهم
وبكلمهم من غير حملة و لا حاجة
منا اهو من غيلر مشرب لما بحب اهيس و اضيع بعملها لوحدي لدرجة كاني بيقولو اني مولود بتناية في دماغي طبيعي
هما يشربو ويهيسو و انا اهيس اكثر منهم من غير حاجة
للمرة المية
الي عمل حاجة وحشة في حياته مش معناها انه بني ادم وحش
الي بيضر نفسة يتوعي ميتقتلش
يتنصح ميتبترش من المجتمع لأن بتره من المجتمع حيجي علي المجتمع بخسارة

مجداوية said...

انوووووووووور
خد باااااالك انت كده بتلعب فى عداد عمرك عشان اتحديت الشيطان يا حلو بلوك مين الشيطان قال لربنا لأقعدن لهم صراطك المستقيم يعنى انت كده بتلعب مع الأسد متعملش زى بتاع المسرحية وتقوله متقدرش دى أكتر حاجة بتستفز الشيطان ويخليه يسيب اللى فى ايده ويلبدلك عشان يوقعك ,,الخلاصة ان الواحد لازم يجتنب أى شىء ممكن يسهل له الانحراف مش تقعد وسط النار وتقول بصوا ولا سحر ولا شعوذه ادينا اهه مابنحرقش بعون الله ,والرسول الكريم شبه أصدقاء الخير ببائع المسك يعنى لو مش منهم حيطولك عطرهم وأصدقاء الشر بنافخ الكير يعنى الحداد اللى بينفخ فى النار اللى ممكن يصيبك اذى من الشرر اللى طالع منها والمرء يعرف بخليله وقالوا قل لى من أصدقاءك أقول لك من أنت ,,ابعد عن مفرمة وساطور وبلاش فهلوة حتيجى رجلك فى أول أزمة حقيقية وبلاش استعراض العضلات ده ,,وابقى كل سبانخ كتير عشان تبقى حديد لحد ما تبعد عن مفرمة ليفرمك ,,وربنا يحفظك يا رب من كل سوء

t3ban said...

مجداوية
انا فاهمك وحاسك كويس
بس كل واحد وليه ظرووف وجوبات
بمعني
انا واحد من الناس دي
وممكن كنت اقع في نفس الي وقعو لولا ربنا اكرمني بحبة تدين في اول مشوار الأحراف أولي كلية
مش تدين بمعني ربيت دقني و قصرت المنطلون
بصي بقي
انا طول عمري لنا مربي دقني ولا انا مسقط النطلون
بس الناس دول من نفس بيئتي
مش حقدر افهمك علشان مش حاسس اني صح
بس
اما اسف ومش عيز حد ياخد عني فكرة وحشة
بس انا مش صح
بس انا لقيت نفسي كدة
ملقتش حد يحبني غيرهم لا من قريب ولا من بعيد
و كمان طالما انا راضي بيهم وبفتخر بيهم علشانهم هما شحصهم مش علشان ده معاه عربية كذا
ولا ابن فلان
انا حبقي راضي

t3ban said...

مجداوية
انا فاهمك وحاسك كويس
بس كل واحد وليه ظرووف وجوبات
بمعني
انا واحد من الناس دي
وممكن كنت اقع في نفس الي وقعو لولا ربنا اكرمني بحبة تدين في اول مشوار الأحراف أولي كلية
مش تدين بمعني ربيت دقني و قصرت المنطلون
بصي بقي
انا طول عمري لنا مربي دقني ولا انا مسقط النطلون
بس الناس دول من نفس بيئتي
مش حقدر افهمك علشان مش حاسس اني صح
بس
اما اسف ومش عيز حد ياخد عني فكرة وحشة
بس انا مش صح
بس انا لقيت نفسي كدة
ملقتش حد يحبني غيرهم لا من قريب ولا من بعيد
و كمان طالما انا راضي بيهم وبفتخر بيهم علشانهم هما شحصهم مش علشان ده معاه عربية كذا
ولا ابن فلان
انا حبقي راضي

مجداوية said...

أنور
عيش جبان تموت مستور !!!!!!!!!
لا اله الا الله محمد رسول الله ,,لا حول ولا قوة الا بالله ,وبقى أنا ربيتك على كده يا ابنى ؟؟!!!!ليه كده !!! انت مسلم يعنى أعز خلق الله يعنى من أحسن أمة حتى لو الواقع بيقولك غير كده لكن انت رغما عنك من أمة خير البشر واللى من أمة محمد عليه الصلاة والسلام ميعيش جبان أبدا ,وانت لو عشت جبان حتموت جبان وقدام ربنا مش حتعرف تركع حتى وان كنت بتصوم وتصلى فى الدنيا واللى مش حيركع أمام الله مش حيدخل جنته الاسلام مش حجاب وصلاة وعبادات وبس الاسلام انك تنصر الله وتعلى كلمته ومفيش جبان يقدر يعلى كلمة الله انت صنفت نفسك من المخلفين من الأعراب مسلمين لكن مش مؤمنين ,ولو الدنيا آخر همك متخافش حتعيش مستور ربنا بيدى كل واحد اللى هو عاوزه ومتخافش برضه حتموت جبان مبروك يا أنور معاهدة السلام مع اللى بيقتلوا فى المسلمين ولا حول ولا قوة الا بالله ,واوعى تقول اننا ربيناكم على كده انت لو ابنى ومغيرتش اللى بتقوله ده اقسم بالله أنا اتبرى منك ,فوق يابنى الدنيا مش آخر المطاف وباقولهالك بحب ورحمة الأم

ده ردى على اللى كتبته عندى فى مدونتى

Mafrousa said...

فكرة الحملة فكرة ممتازة بس
ديه سياسة من ناس.. لقتل ناس...بموافقةناس لحساب ناس ....
و برضة محاربتها فى بعض الاوقات
بتكون علشان ناس ... بتحارب ناس .. على حساب ناس
ربنا معانا جميعا

t3ban said...

واحدة مفروسة
و احنا من انيو ناس