Tuesday, March 25, 2008

أكتب يازمان.....سجل يا تاريخ


أكتب يا زمان سجل يا تاريخ
سجل من قلبي أخطر تصريح

خلاص أنا حرجع تاني تعبان الأنسان مش حبقي انور
بركولي
أنا مستريحتش في أنور مش عاجبني
أيوة مش عاجبني
أيه
أنا مش عاجبني
أيوة في حاجة!
بتبصلي ليه غريبة
عمرك معجبتش نفسك
عمرك ما قلت انا مش عايز انا
طب كام مرة قلتها
كام مرة قلت انا عايز ارجع زي زمان
متقلش ياه قول للزمان ارجع يا زمان
انت الي حترجع مش هو
خليك جامد لو مش عاوز نفسك سبها
لو مش عجباك شخصينك أرميها
اقوي حتي لو علي نفسك متسبش الأيام تجري بيك متسبهاش تبيعك وتشتريك
الي تعرف تصلحه صلحة و الي مينفعش
متفكرش أرميه
الي نفسك تعمله أعمله
متخليش عربية تحرمك من أنك تتمشي علي البحر ولا تقف في الشمس تستني الميكروباس
ياااه
وحشتني كلمة السواقين الأجرة جني ومحدش يقلي نازل عصاقرااااااا
نفسك في تي بسكر تموين علي المعفنة
يلا بينا
نفسك تبقي من الشعب أستقيل
نفسك متتشتمش ويدعو عليك أتنازل
نفسك في أه
أعمله العمر مرة واحدة
جرب تعيش الأحساس
المتعة في الحياة مش الرفهيات
المتعة في الرضا انت راضي بأيه مش بالمال ولا الجاه ولا الحكم
فكر كويس!
وسدقني بالنسبة ليا مفيش احسن من تعبان الي عمره مكان جبان
بالنسبة لييك ميين؟
فكر و قرر و انت المسؤل..................أنت المسئول


13 comments:

مدحت محمد said...

فكرتنى بااغنية تامر
انا مش عارف اتغير
اى انسان عنده حلم او هدف
اكيد اكيد
هيقرر انه يتغير
بس يكون عنده حلم وامل فى تحقيقه
تحياتى

t3ban said...

مدحت محمد
المشكلةمش انه يقرر المشكلة انه فعلا يتغير
ومش لازم تتغير علشان حلم
ممكن تتغير علشان ترتاح
علشان تقرب من ربنا
علشان تعرف تعيش

مجداوية said...

وبعدين بقاااااااااااا
يابنى أنا عضمة كبيرة ومش حمل الشقلباظات دى يابنى الذاكرة بتتعب حتلخبطنى ليه يابنى براحة علينا انت تَعبان ولا تِعبان
لو تَعبان هو انت يعنى جيت فى جمل ما كلنا تعبانين ولو تِعبان يبقى بطفشنا يعنى ولا ايه ,,طيب الأرجح انك تَعبان عشان انت أصلا شاب زى الفل وطيب يبقى صعب أوى تتحول تِعبان بس فيه جملة فرحتنى أوى انك تعبان مش جبان لو كده خليك تعبان على طول ربنا ما يريحك أبدا طالما مش جبان أصلك وانت أنور كنت بتقول عيش جبان تموت مستور ,,الحمد لله ربنا استجاب لدعايا وفيه واحد قرر ميكنش جبان ,,بس الدعوة اتحققت ومعاها أعراض جانبية وهى انك تعبان بس مش مهم ربنا يتعبك كمان وكمان ياااااااااارب ومش بعيد تبقى تعبان ومش جبان وفارس الفرسان ,,ربنا قادر يهد حيلك ههههههههههه واللهِ انت دماغ يا أنور قصدى يا تعبان قصدى ياللى مش شبه حد أبدا

t3ban said...

ماما مجداوية
بجد انت لو ماما ياااا
بس احنا فيها
انا تيرد
ههههههههه
وعمري محبقي سناك
علشان انا عمري محقبل اني اتني
ولا حقبل ان حد يخاف من سمي
و كل سنة وانت طيبة

~ISLAM~ said...

مدونتك جميله اوى يا تعبان
كان نفسى اتعمق فى الموضوع وارد عليك
بس انا نفسى مش لاقى نفسى
كل اللى اقدر اقولهولك
احسبها صح
عشان لما تتغير مترجعش تانى زى الاول او اسوء
تحياتى ليك
ربنا يوفقك

Esraa Hamed said...

علي فكرة المدونة دي راااااااااااائعة بجد
و اسلوب كلامك تحححححححفة
و فكرة كمان التدوينة دي ملهاش حل
فعلا احلي حاجة في الحياة نعشها زي ما هي بحلوها و مرها

هتلاقيني هنا كتييير ان شاء الله

Rania Lelah said...

يا ريت نعرف نرجع زى زمان
بس ايه دة
على فكرة انا دلوقت احسن من زمان
:)

تحياتى كلماتك رائعة

Anonymous said...

احبه لانه بستحق ان احبه
ذهبت بعيدا ولكن رجعت اليه
اخذتني الدنيا ولكن رجعت لاني احبه
عرفته بالحب عدت بالحب
هل تحبه هل تسمعه ,الك قلب
ان كان لك قلب ستسمع
حتما ستسمع ,
الم يان للذين امنوا ان تخشع قلوبهم لذكر الله وما نزل من الحق ولا يكونوا كالذين اوتوا الكتاب من قبل فطال عليهم الامد فقست قلوبهم وكثير منهم فاسقون
اياك ان تذهب اياك ان تمضي ارجع فقط ,ارجع فحسب ,ارجع ان كنت تحب
ارجع قبل ان يأتي يوم ولاتستطيع الرجوع ,
الك اله سواه الك رب غيره ,ماهذه الدنيا ومن فيها ومن عليها ,
يا حسرتى على ما فرطت في جنب الله وان كنت لمن الساخرين
يا حسرتى على ما فرطت في جنب الله وان كنت لمن الساخرين
يا حسرتى على ما فرطت في جنب الله وان كنت لمن الساخرين
العائد الي النور

t3ban said...

7kawina
الديا فاي اند تراي وهي ماشية


اسراء احمد
كل ده
دنا طلعت جامد ولا اه
مرسيي اوي علي زوقك
والمدونة بتزداد نور بمجرد انها تشم الأي بي بتاع جهازك

t3ban said...

رانيا
ممتاز ان دلوقتي احسن
من زمان
بس اريح
يارب
سلامي

اني وان
كلامك جميل بجد

شاب نفسة يحقق حلمة said...

والله مش عارف اقولك ايه
انت شايف ان انت مش عاجب نفسك هاتلي حد من شباب مصر دلوقتي عاجبه نفسة هي الحياة بقت كده
ومتنساش تقولي علي اسم اللي عاجباه نفسة
تحياتي ليك

t3ban said...

احنا الي بنوهم نفسنا اننا مش عاجبين نفسنا
ممكن يكون الواحد مش لاقي فرصة عمل مش لاقي الي هو عايزه
ه علشان ظروف اقتصادية
ملهاش لزمة بقي يظلم نفسه في الحالة دي
نفسه هي الي مش عجبها حالو مش هو الي مش عاجبه
بس لما تكون زهت و مش قادر تكمل تمثيل البروفيل الي انت عايش بيه اكثر من كدة
في الحالة دي انت الي مش عجباك نفسك
بالنسبة للعجباه نفسه ياااااااااا
كتير قوي منهم الناجح جدا
ومنهم الي كل حياته قهوة و عربية ونسوان
بس هو شايف كدة نفسة سو كووول وعجبه نفسه
هو حر بقي في نفسه مينقطناش

مجداوية said...

يا تاعبنى
انت فين محدش شافك فى المدونة من يومين انت زعلان منى ولا ايه
انا ليا الشرف اكون زى مامتك وربنا يخليلك الوالدة وتفرح بيك وتكون احسن تعبان فيك يا اسكندرية