Tuesday, March 4, 2008

تيت راديو مش عايز اصدقهم

دوس هنا
علاء القمحاوي تييت راديو
رابط صوتي

مش عايز اصدقهم بس كل البراهين معاهم
سمعت المديا حوالي 3 مرات عايز اقنع نفسي انهم بيهزو
طب بيهزرو
طب بيتريقو




اتكلم عن موضوع المركب الي غرقت قرب سواحل اطاليا بشبابنا واخوتنا بطريقة لذيذة ميحسهاش غير واحد داخل علي المرحلة الي مرو بيها
اتكلم عن مقولة متقلش خدت من مصر ايه قول اديت مصر ايه
متفكرش دمك الي بيسيح في سبنا وغيرها بيصوب في جيب مين
بصراحة لو كلامه صح يبقي فعلا مسمعش حد يتكلم عن الي خد 10 تلاف قفا علي فجأة
لأن حيبقي في 70 مليون اتسرقو علي سهوة
انا مش ناقص
مهما حصل بحبها وحفضل احبها
بس لحد امتي مش عايز في يوم اقول
من كتر حبي فيك خلاص انا قربت اكرهك
احنا رايحين فين
طب حد يطمنا انها لسة بخير
طب الواحد ممكن يشتغل حد يضحك علي حد
بس عيب يضحك علي نفسه

..........حد يوعينا

6 comments:

الفارس الملثم said...

بصرف النظر عن اي سلبيات او اشياء بتضايقنا فيها انستمر نحبها

تقبل مروري الاول في مدونتك انور

t3ban said...

الفارس الملثم
اتقبل اه
داشرف
انا مش بتكلم علي الأذاعة
انا من عشاق الاذاعة دي وتقريبا سامع كل الأيتمز بتاعتها
و ليهم حجات حلوة قوي في حب مصر
يعني شوية غزل في مصر ولا كأنها عاشيتهم
و شوية زي مسمعتم علي الرابط الي حاططهولكم
مش قادر افهمهم
بس انا من حقي اخاف من بكرة

مجداوية said...

أولا أشكرك جدا على اضافة مدونتى عندك فهذا شرف لى ,وثانيا حاعلق باللى كتبته هناك على موقعهم ..المفروض انتماءنا يكون لدينا مش لمكان لأن الحدود بين الدول عمل الاستعمار وخلق بيها التعصب والتفرقة بين الشعوب ,,يوم ما يكون هدفنا نصرة الدين ونصر ربنا حالنا حيتغير ,,والرسول الكريم قال: انما الأعمال بالنيات فمن كانت هجرته لله ورسوله فهجرته لله ورسوله ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها أو امرأة ينكحها فهجرته الى ما هاجر ,, الرسول الكريم هاجر من مكة لما ظلم فيها وللى بيفر بدينه من مكان ميعتبرش تخلى عن الوطن بالعكس تماما لأنه بيثاب عليها من الله سبحانه وتعالى والله أعلم بنيات كل اللى ساب بلده وهاجر منهافلا نحكم على من تركها بالجحود ولا على اللى فيها بالوطنيةلأن لو مثلا الغيت الحدود بين الدول مش حتلاقى حد قاعد فى بلده

t3ban said...

مجداوية
انا بقول نفسي مصدقهمش
بس في حاجة اسمها وطني
عامل بالظبط زي نسبي
انا مين ابن مين ابن مين
مش قصدي ابويا وزير سابق ولا حاجة اصدي
معروف ان الراجل الطيب الي علي قد حالو ده هو جدي
و الست الغلبانة دي امي
الموضوع نفسي
الواحد مهما اتغرب وكان وكان فهو غريب
عارفة الي قاعد في بتهم مستني الساعة 5 علشان رايح مشوار
اه الغريب برة بلده كدة مستني يرجع حتي لو كان اقلم حياته انه حيهاجر
اسمه مصري
و عيالو حيتنادو بالمصري
انا عشت كتير قوي برة مصر
وكنت بسمع العن من الي عايشه عن مصر
بس كنت بحلم اني ارجع استقر فيها
بسمع عن تلوثها و في فقرها وكان اقصي حلمي اشرب كوباية شاي علي قهوة بلدي في بحري
وكمان لو حتتكلمي علي الدين
يبقي خربت علي الأقل برة في اخلاق واحترام ومفيش دين
هنا لافي ولا في ولا في
......................................
لو دست علي علاء القمحاوي تييت راديو دا عبارة عن لينك

مجداوية said...

انا سمعت كلام علاء وعارفة ان الظلم فى الوطن ممكن يخلى الناس تبيع وطنها وتبيع نفسها كمان عشان كده المفروض يبقى الانتماء للدين مش للمكان ربنا عمره ما بيظلم الناس هى اللى بتظلم بعض واحنا كمان بنظلم أنفسنا
ومش حنقول زى جحا بلدك ايه يا جحا قال اللى فيها مراتى .الوطن قبل ما يكون مكان فهو احساس بالأمان

t3ban said...

مجداوية
الأنتماء لمصر لأنها مصر
محدش يتهيألي عنده جواب للأنتماء لمصر غير ده
لو دين احنا مش التوب ولي بنلعب في المربع الذهبي ولا نخش دور الثمانية كمان
احنا ميعلم بينا الا ربنا

لو الناس كلنا عارفين نفسنا ومفضحين جوة و برة ارضنا
انا بحب مصر لأنها مصر بحلوها ومرها بحضارتها و تخلفها لأنها في النهاية مصر